Börje Ekeroths bilder från
gamla Eksjö modellflygklubb

De flesta bilderna är tagna av Göran Bucht.

Linkontrollintresset väcktes vid SM i Jönköping på 50-talet. Tävlingen omfattade alla klasser av modellflyg. Stockholmskillarna var långt framme på linkontrollfronten. Fördelarna var att flygning var möjlig mörka höst o vinterkvällar på skolgårdar och liknande platser där det fanns belysning och asfalt.

Börje Ekeroth, Eksjö.

Börje Ekeroth med sin Bergfalke ( senare såld till Hans Bryn ) och Alf Bjelm med sin Graupner Trabant.

Börje Ekeroth (sittande har just landat för tankning medan
Göran Bucht fortfarande flyger i ett team racingheat.

En av Stockholms speedflygare startar sin motor en
 Super tiger under SM i Jönköping 1950 talet.

Team racing heat Börje Ekeroth flygern. Killen som sitter har just landat för tankning (Alf Bjelm) Bakom syns hans mek Ingvar Hedeus med bränsle-flaskan i handen beredd att tanka Börjes kärra när han landar. Att vara mek var inget latmansgöra, att tanka, starta motorn (2,5 cc med 6" propeller i trä) så snabbt som möjligt krävde sin man.

Ett rafflande team heat på Ränneslätt i bakgrunden syns Granadjärborgen. Snabbast låg högst. Ingvar Hedeus i mitten är på väg att landa för tankning. Motorerna som användes var oftast Oliver Tiger ock Taifun Tornado 2,5cc med 6” trä propeller vilket fordrade snabba fingrar. När motorn börjar hacka gäller det att gå ner utan att korsa några linor.

Lars Linde vid sin byggbänk i klubblokalen.

Börje Ekeroth trimstartar sin ”Termik”.

Så kan det gå om man inte tänder fusen.

Lars Linde och Börje Ekeroth med sina team modeller den högra modellen är en Mercury Mac.

Börje Ekeroth i väntan på start, Göran Bucht tankar.

Lars Linde, Börje Ekeroth och Ingvar Hedeus. Bakom skymtar Börjes Sky-Scoter med Vebra Rekord och Tele-Pilot och till vänster F-modellen som flög 4 mil, en Veron Skylon.

Börje Ekeroth följer fundersamt sin modell.

Börje hjälper Bengt Bokstedt med hans Sunnan Vind.

Börje justerar sin Slicker kvällen före en serietävling.

Börje justerar motorfästet på sin ”Radio–Cub” På väggen en team skalamodell ”Nev-Gull” teamkärra.

Alf Bjelm, Börje Ekeroth och Gunnar Dolk diskuterar Gunnars speed modell. Alf håller en Combatmodell.

Anders Hanssons vackra skala linkontrollmodell av F.W 190.

Börjes byggbänk med ”Radio-Cub”, ”New-Gull” och vingen till en RC, DH  Beawer.

Börje Ekeroths ”Nordic” Den bästa segelmodell jag vet. En härlig kärra. Sven E Truedsson hade ett stort
sortiment av fina tävlingskärror i alla klasser, många kom från AKM i Malmö.

Freidenfelt startar sin ”Stunt-Queen.

Börjes ”Pirat”, med motor Albon Dart  0,48  cc.

Börje på sin byggbänk med Termik, en kompis håller hans Slicker. På väggen en Laban-kropp. På bänken skymtar Piper Crusier i skala 1/10 s. k Skarpnäcksmodell en populär friflyg skalatävling. Drev med dieslar på 0,5-1 cm3

Anders Hansson och Börje Ekeroth med sina ”Nordic” före en tävling.
Nya Bilder

Nylén, Hagberg och Jonte håller på att bygga modeller i vår klubblokal.

Här kollar vi, Ingvar Hedeus, Stig Dolk, Kenneth Borg, Anders Hanssson och Börje Ekeroth, i en katalog med byggsatser, vilka modeller vi ska bygga nästa gång. På väggen hänger Alf Bjelms J35 Draken, en Jetex-modell, RCPiper Tri-Pazer och Börje Ekeroths RC DH Beaver och Team Mercury Mack. Alf Bjelm var otroligt duktig på att bygga sina modeller väl och vi fick ofta se hans Jetex-modeller stiga som raketer mot skyn.

Anders Hansson demonstrerar hur hans Radio Cub uppför sig för Börje Ekeroth och troligtvis Stig Dolk.

Alf Bjelms Tri-Pazer  under  byggnad.

Närbild  på Alf Bjelms Tri-Pazer.

Alf Bjelm håller här på att bygga sin på sin Tri-Pazer.

Här är flyggänget på väg till Ränneslätt. Lars Lindhe,  Börje  Ekeroth med Slicker, Anders Hansson med Stratos och Alf Bjelm med Jupiter.

Inte alla flygplan är i luften utan kraschar lite varstans.
Här sitter planet i högsta trädet på ”Slätta” så det är bara
att hämta stege och klättra. Hoppas att det är helt.

Det var Börjes Slicker som hade fastnat i trädet. Man tar vad man har t. ex. ett cykelställ går bra som stege. Alf Bjelm och Göran Bucht håller i ”stället”. Börje får klättra själv klättra upp och hämta ner resterna.

Börje Ekeroth   på väg upp i ett träd efter sin Slicker.

Börje kastar sin ”Slicker” från ett träd där den fastnat.

Ibland sticker planen iväg . Alf Bjelm, Lars Lindhe och Anders Hansson försöker här räkna ut åt vilket håll Alfs modell försvann.

Veron Sky Scoter RC  med  Vebra Record och telepilot, en kanal. C i hatt, med ryggen  mot  kameran. Stig Karlsson, en verklig veteran inom modellflyget, inte minst inom RC

Robot och Sky Scoter vid depån, ett hästhinder, på  Ränneslätt.

Justering av  mottagaren, Telepilot i en Radio Cub.

Här är en bild från samma depå, fast annan vinkel.
De flesta modeller som användes var Berglunds
Robot och Radio Cub, och engelska Sky Scoter.
Stig Karlsson som tillhörde de verkliga stor-
fräsarna och han flög skalamodeller.

Stig Karlsson under flygning med sin skala modell Piper
J 3 Cub 1 motorfrog 500 Telepilot aggregat, en kanal.
Den första Telepilot modellen, lägg  märke  till sändaren,
en smörgåslåda. Sändare och mottagare var rörapparater.

På väg  till Ränneslätt. Lars Lindhe med sin S.1 och Göran Bucht med sin S int med några flygintresserade i sällskap.

Vi samlades utanför Eksjö modellflygklubbsklubblokal som låg på Gröna gatan, på norr i Eksjö. Bilden är tagen före en flygdag. Bilen tillhör Stig Karlsson, som står vid dörren till förarplatsen. Längst till vänster, klädd i svart, står Conny Adolfsson. Han experimenterade med mottagare, roder, motorer, Hick-hack mm. Många  av dem oförglömliga.

AKM  Stratos. Ägare till den var Anders Hansson.

Alf Bjelms S Int Graupner  ”Passat”.

Hälsningar Börje Ekeroth, Eksjö

Höglandets modellflygklubb
Denna sida är sammanställd av:
Bengt Åhman
Senast ändrad: 2013-01-28