Klubbfakta

Vår klubb är organiserad i Sveriges Modellflygförbund som är organiserat i Flygsportförbundet detta är slutligen organiserat under Riksidrottsförbundet.

Kort historik om nuvarande klubben
Måndagen den 8 december 1999 bildades Höglandets modellflygklubb.
Ett femtontal modellflygaviatörer samlades i Norra Smålands flygklubbs lokal på Ränneslätt i Eksjö.

Det har tidigare funnits modellflygklubbar både i Nässjö och Eksjö men båda dessa är sedan flera år avsomnade, men tack och lov ej alla medlemmar. Ett tiotal entusiaster med vår trogne modellflygnestor Hagart Fridell från Nässjö har hållit verksamheten igång. Under de sista två åren har vi märkt ett trendbrott, vi har blivit fler och fler. Under hösten tyckte vi att vi måste organisera verksamheten då vi nu blivit ett tjugotal aktiva.
Medlemmarna i den nybildade klubben kommer från trakterna runt Småländska höglandet, från Jönköping i väster, Nässjö med omnejd till Hjältevad i öster. Det finns två innehavare av 20-milamärket bland de aktiva. En av innehavarna av detta märke är Hagart Fridell. Han är en modellflygare av "det rätta virket". Det han har varit med om under sina dryga sextio år som modellflygare kan inte vi moderna RC-flygare ens drömma om. Han var med på den tiden då det flögs friflyg i alla dess former. Sedan följde enkanalstiden med Telepilot och alla dess äventyr. Numera när vi modellflygare träffas på Ränneslätt och skall flyga och Hagart inte har kommit, kommer alltid frågan: "är det nån som har sett Hagart?" Rätt vad det är så kommer han i sin lilla bil och sin modell och allt är som det ska. Det är mycket hans förtjänst att vi har hållit ihop under de klubblösa åren. Han är en verklig kämpe och kamrat!

Vår verksamhet är endast inriktad på RC-flyg, men i olika varianter som vanlig flygning, sjöflyg, motorsegel, RC-oldtimer, helikopter, autogyro, reklamsläpbogsering, fallskärmshoppare och en annan gren nämligen mörkerflyg. Vintertid flygs det även med skidor. Vår vision är att det framöver kommer ut en eller annan yngre person, med musarm och blek hy. Efter några timmar hos oss på Ränneslätt får de nog tillbaka sin naturliga ansiktsfärg och entusiasm. Vi tar väl hand om den som söker sig ut till oss.

Flyger gör vi för det mesta när vädret tillåter. Söndagskvällarna på vår,sommar och höst brukar det flygas flitigt.

Den som vill veta mer kan kontakta undertecknad som är kontaktman.

Avslutningsvis, Flyg lågt och sakta.

Ränneslätt 1999-12-08
Alf Ek  kontaktman