Historik

Thomas Berggrens fotoalbum

Leif Alervall visar sin Cub i bygglokalen vid Rolandsdamm.
Bo Reuterhed, Christer Knutas och ??? agerar publik på en FSR-båttävling vid Prästängsbadet tidigt 1980-tal.
Bo Reuterhed med sin Kvick Fly på Risan tidigt 1980-tal.
Modellflyg-instruktörskurs hos Mfk Gamen tidigt 1980-tal.
Bo Hallgren föreläser om modellflygteori på instruktörskursen hos MFK Gamen 1980 eller 81.
Bo Hallgren från SMFF och Christer Knutas pysslande med en liten handlunsare.
Lite korridorsnack under kursen hos MFK Gamen
"Åsså fåur man vel steäde lite", säger Christer Knutas på "goutlänske".
Flitiga elefver profva spenningen i kautchukbandsmodellen!
Hela gruppen samlad till avslutningsfika! Gissa vem som sitter i svartvit skjorta längst fram vid tårtan!!
Understundom profvades uppfinningsrikedomen och konstruerades det flygande tingestar med tvenne tvinnade kautchukband och tvenne bärplan.
Hela klassen lyssnar andäktigt till den kloke instruktören.
Bo Hallgren från SMFF berättar om lyftkraften på en vingprofil. Från kursen som beskrevs på föregående sida.
Enligt uppgift skall detta vara Thomas Arturssons "Cirrus".
Hagart Fridell med sin A:1:a "Cikada" på Ränneslätt, tidigt 80-tal.
Bertil Steen Solberga med segelmodell "Junior" på Ränneslätt tidigt 80-tal
Friflyg på Ränneslätt tidigt 80-tal. Fr. v. Christer Magnusson, Nässjö, Hagart Fridell Nässjö, Bertil Steen Solberga och Åke Åstrand Ormaryd.
Kesselmark visar upp sin modell på en skalatävling på Barkarby i början av 1980.
Bo Lövdahl t.h.och en Tiger Moth på en flygdag på Hultsfreds flygplats i början av 1980-talet. Mannen t.v. är Hägg från Vetlanda.
Bo Lövdahl och Wåge Lägermo kollar in Pierre Holländers i hans Pitts S-1 på flygdagen på Hultsfreds flygplats i början av 1980-talet.
Årsmötesförhandlingar på "Gyllene Sporren" i Eksjö sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Fr. vänster syns i rutig skjorta Martin Sandahl, i gul skjorta Bo Lövdahl, sneglandes åt höger Tommy Gustavsson, vid väggen höger om tavlan Kurt Andersson, vid höger vägg fr.v räknat Leif Alerwall, Christer Knutas, Bo Reuterhed och Wåge Lägermo.
Vinterflygbild från Soåsasjön. Piloten okänd.
Stefan Åkerlund med sin Telemaster. Är det en 4-takt i nosen???
Thomas Berggren med ättling på Risan.


Börje Ekeroths bilder

Börje Schröder i uniform, kortet är taget på Ljungbyhedsfältet. Modellen är en Rearwin Speedster med Ohlsson 23 bensinmotor.
Börje med sin Junior 60
GP-special Speed 44.
Halcyon från RCM E, motor PAW 19. Nu klädd med solarfilm. Inget höjdroder.
Börje Schröder med sin Gentle Lady.
Börjes andra Junior 60, därav namnet "Minandra"!
Junior 60 med Webradiesel 2,5. hemmabyggd 1 kanal 27 MHz med ED "hick-hack". Bilden från slutet av 1940-talet
"Börje Schröder med sin "Geakt 5" tidigt 40-tal. Bilden tagen i Skåne.
Eksjö modellflygklubb troligen våren 1943, kortet är taget utanför dåvarande klubblokalen i Eksjö. Grabben längst t.h är Nils-Martin Johansson, grabben i ljus jacka i mitten är Lars Linnér.
Eksjö modellflygklubb, Lars Linnér går i täten.
Börje med sin S2:a "Passad" på Ränneslätt våren 1943 på Ränneslätt.
Ett gäng ur Eksjö modellflygklubb.
Okänd segelmodell på en snötäckt sjö i närheten av Eksjö i början av 1940-talet.
Bild från en Eksjötävling på 1940-talet.
Vårträff 1943 på Ränneslätt. Börje står som 2:a i främre raden från vänster.
Samling vid lokalen, Börje minns tyvärr inte adressen.
Några olika segelkärror på Ränneslätt, till höger syns en Sunnanvind.
Börje Schröders S2:a "Passad".




Historik/Styrelse


Vår klubb är organiserad i Sveriges Modellflygförbund som är organiserat i Flygsportförbundet detta är slutligen organiserat under Riksidrottsförbundet.



Kort historik om nuvarande klubben


Måndagen den 8 december 1999 bildades Höglandets modellflygklubb.


Ett femtontal modellflygaviatörer samlades i Norra Smålands flygklubbs lokal på Ränneslätt i Eksjö.



Det har tidigare funnits modellflygklubbar både i Nässjö och Eksjö men båda dessa är sedan flera år avsomnade, men tack och lov ej alla medlemmar. Ett tiotal entusiaster med vår trogne modellflygnestor Hagart Fridell från Nässjö har hållit verksamheten igång. Under de sista två åren har vi märkt ett trendbrott, vi har blivit fler och fler. Under hösten tyckte vi att vi måste organisera verksamheten då vi nu blivit ett tjugotal aktiva.



Medlemmarna i den nybildade klubben kommer från trakterna runt Småländska höglandet, från Jönköping i väster, Nässjö med omnejd till Hjältevad i öster. Det finns två innehavare av 20-milamärket bland de aktiva. En av innehavarna av detta märke är Hagart Fridell. Han är en modellflygare av "det rätta virket". Det han har varit med om under sina dryga sextio år som modellflygare kan inte vi moderna RC-flygare ens drömma om. Han var med på den tiden då det flögs friflyg i alla dess former. Sedan följde enkanalstiden med Telepilot och alla dess äventyr. Numera när vi modellflygare träffas på Ränneslätt och skall flyga och Hagart inte har kommit, kommer alltid frågan: "är det nån som har sett Hagart?" Rätt vad det är så kommer han i sin lilla bil och sin modell och allt är som det ska. Det är mycket hans förtjänst att vi har hållit ihop under de klubblösa åren. Han är en verklig kämpe och kamrat!



Vår verksamhet är endast inriktad på RC-flyg, men i olika varianter som vanlig flygning, sjöflyg, motorsegel, RC-oldtimer, helikopter, autogyro, reklamsläpbogsering, fallskärmshoppare och en annan gren nämligen mörkerflyg. Vintertid flygs det även med skidor. Vår vision är att det framöver kommer ut en eller annan yngre person, med musarm och blek hy. Efter några timmar hos oss på Ränneslätt får de nog tillbaka sin naturliga ansiktsfärg och entusiasm. Vi tar väl hand om den som söker sig ut till oss.



Flyger gör vi för det mesta när vädret tillåter. Söndagskvällarna på vår,sommar och höst brukar det flygas flitigt.





Avslutningsvis, Flyg lågt och sakta.



Ränneslätt 1999-12-08



Alf Ek